شاید این جملات برایتان آشنا باشد (کامپوننت از بلندگو بهتره) یا (اگر صدای خوب می خواهی باید کامپوننت ببندی)ولابد تابحال از خودپرسیده اید که اصلا کامپوننت چیست وچه فرقی با بلندگو دارد؟
کامپوننت در حقیقت همان بلندگو می باشدکه اجزاءآن تفکیک شده است .بدین معنی که در یک بلندگو معمولی وکواکسیال تمام اجزاء بلندگو(تیوتر -وفوور)در یک مجموعه قرار دارند . ولی در کامپوننت این اجزاء از همدیگر جدا می باشند وبوسیله یک کراس اوور (پسیو) حوزه فعالیت ورنج فرکانسی خاصی برایشان تعریف شده است(در واقع کامپوننت بطور معمول از یک جفت وفوور ،یک جفت تیوتر،ویک جفت کراس اوور تشکیل شده است). بدین ترتیب که فرکانسهای پایین ورنج وسط برای ووفر ،و فرکانسهای وسط به بالا برای تیوتر آماه وارسال می گردد .ولی این کار برای چیست ؟ و چه فوایدی می تواند داشته باشد؟
ما در ادامه مطلب سعی می کنیم بطور اختصار و ساده به تفاوتهای بین کامپوننت و بلندگو بپردازیم
1-بعلت وجود کراس اوور، کامپوننت صدای بهتری نسبت به بلندگو دارد وهرچه دقت کراس اوور بیشتر باشد صدای نهایی بهتر خواهد بود ، و قیمت کامپوننت گرانتر (بطور معمول 12db/octبرای تیوتر و6db/oct برای ووفر در نظر می گیرند)
2-باتوجه به اینکه کراس اوور صدا را آنالیز کرده وفرکانس تفکیک شده را برای تیوتر، وفوور آماده می کند .پس براحتی می توان گفت بعلت حذف فرکانسهای مزاحم وغیر ضروری ،کامپوننت از لحاظ توان خروجی صدا نیز از بلندگوی هم ترازخود قوی تر بوده ومی تواند وات خروجی بیشتری داشته باشد
3-با توجه به جدابودن اجزاء کامپوننت شما قادر خواهید بودکه بهترین حالت وبهترین موقعیت را برای تیوتر و وفوور در نظر بگیرید که این مساله می تواند در بهبود صدای نهایی بسیار موثر باشد
4-منفک بودن بودن اجزاء کامپوننت می تواند این موقعیت را پیش آورد که برای تیوتر از هد سینگ (موادی مشبک از جنس آلومنیوم برای خنک کردن ) استفاده شود وامکان سریعتر خنک شدن آنرا فراهم آورد
5-در کامپوننتها با توجه به جدابودن محل قرار گیری وفوور و تیوتر می توان از داس کپ برای جلوگیری از ورود آشغال وبراده به درون کویل استفاده کرد
6-در اکثر کراس اوور ها شما قادر به تنظیم شدت وتغییر فرکانس خواهید بود که شما را در رسیدن به صدای مطلوب کمک بسیار می کند
7- درساختمان کراس اوور ها معمولا از خازنهای عدسی یا لامپها ویا سایر موارد استفاده می شود که وظیفه حفاظت از تیوتر را در شدت صدای بالا ومخصوصا هنگام دیستروشن (بهم ریختگی صوتی در اثر فشار زیاد )دارد واین مساله می تواندسلامتی تیوتر را تضمین کند
8-در کامپوننتهای 3way امکان طراحی وساخت میدرنجهای بزرگتر وکاراتری نسبت به بلندگوها میسر می باشد
9- ودر نهایت شما در کامپوننت ها با توجه به ابزار آلاتی که در داخل پک است می توانید تیوتر را در زوایای مختلف وحالتهای دلخواه نصب کنید
اما در مقابل کامپوننتها نسبت به بلندگوها دارای معایبی نیزمی باشند
1- با توجه به قدرت بالای کامپوننتها شما در اکثر مواقع برای درایو کردن آنهانیاز مند آمپلی فایر هستید
2-قیمت کامپوننتها از بلندگوها های هم سطح خود بیشتر است
3-با توجه به چند تیکه بودن کامپوننتها نصب وراه اندازی آنها مشکلتر از یک بلندگو خواهد بود
ودر آخر 2 نکته تکمیلی : اول اینکه کامپننتها غالبا گرد هستند ولی کامپوننتهای بیضی هم گه گاه دیده می شود .ودوم اینکه کامپوننت ها عموما 2way هستند ولی کامپوننتهای 3way هم کم نیست
کامپوننت در حقیقت همان بلندگو می باشدکه اجزاءآن تفکیک شده است .بدین معنی که در یک بلندگو معمولی وکواکسیال تمام اجزاء بلندگو(تیوتر -وفوور)در یک مجموعه قرار دارند . ولی در کامپوننت این اجزاء از همدیگر جدا می باشند وبوسیله یک کراس اوور (پسیو) حوزه فعالیت ورنج فرکانسی خاصی برایشان تعریف شده است(در واقع کامپوننت بطور معمول از یک جفت وفوور ،یک جفت تیوتر،ویک جفت کراس اوور تشکیل شده است). بدین ترتیب که فرکانسهای پایین ورنج وسط برای ووفر ،و فرکانسهای وسط به بالا برای تیوتر آماه وارسال می گردد .ولی این کار برای چیست ؟ و چه فوایدی می تواند داشته باشد؟
ما در ادامه مطلب سعی می کنیم بطور اختصار و ساده به تفاوتهای بین کامپوننت و بلندگو بپردازیم
1-بعلت وجود کراس اوور، کامپوننت صدای بهتری نسبت به بلندگو دارد وهرچه دقت کراس اوور بیشتر باشد صدای نهایی بهتر خواهد بود ، و قیمت کامپوننت گرانتر (بطور معمول 12db/octبرای تیوتر و6db/oct برای ووفر در نظر می گیرند)
2-باتوجه به اینکه کراس اوور صدا را آنالیز کرده وفرکانس تفکیک شده را برای تیوتر، وفوور آماده می کند .پس براحتی می توان گفت بعلت حذف فرکانسهای مزاحم وغیر ضروری ،کامپوننت از لحاظ توان خروجی صدا نیز از بلندگوی هم ترازخود قوی تر بوده ومی تواند وات خروجی بیشتری داشته باشد
3-با توجه به جدابودن اجزاء کامپوننت شما قادر خواهید بودکه بهترین حالت وبهترین موقعیت را برای تیوتر و وفوور در نظر بگیرید که این مساله می تواند در بهبود صدای نهایی بسیار موثر باشد
4-منفک بودن بودن اجزاء کامپوننت می تواند این موقعیت را پیش آورد که برای تیوتر از هد سینگ (موادی مشبک از جنس آلومنیوم برای خنک کردن ) استفاده شود وامکان سریعتر خنک شدن آنرا فراهم آورد
5-در کامپوننتها با توجه به جدابودن محل قرار گیری وفوور و تیوتر می توان از داس کپ برای جلوگیری از ورود آشغال وبراده به درون کویل استفاده کرد
6-در اکثر کراس اوور ها شما قادر به تنظیم شدت وتغییر فرکانس خواهید بود که شما را در رسیدن به صدای مطلوب کمک بسیار می کند
7- درساختمان کراس اوور ها معمولا از خازنهای عدسی یا لامپها ویا سایر موارد استفاده می شود که وظیفه حفاظت از تیوتر را در شدت صدای بالا ومخصوصا هنگام دیستروشن (بهم ریختگی صوتی در اثر فشار زیاد )دارد واین مساله می تواندسلامتی تیوتر را تضمین کند
8-در کامپوننتهای 3way امکان طراحی وساخت میدرنجهای بزرگتر وکاراتری نسبت به بلندگوها میسر می باشد
9- ودر نهایت شما در کامپوننت ها با توجه به ابزار آلاتی که در داخل پک است می توانید تیوتر را در زوایای مختلف وحالتهای دلخواه نصب کنید
اما در مقابل کامپوننتها نسبت به بلندگوها دارای معایبی نیزمی باشند
1- با توجه به قدرت بالای کامپوننتها شما در اکثر مواقع برای درایو کردن آنهانیاز مند آمپلی فایر هستید
2-قیمت کامپوننتها از بلندگوها های هم سطح خود بیشتر است
3-با توجه به چند تیکه بودن کامپوننتها نصب وراه اندازی آنها مشکلتر از یک بلندگو خواهد بود
ودر آخر 2 نکته تکمیلی : اول اینکه کامپننتها غالبا گرد هستند ولی کامپوننتهای بیضی هم گه گاه دیده می شود .ودوم اینکه کامپوننت ها عموما 2way هستند ولی کامپوننتهای 3way هم کم نیست