همانطور که در مقاله فرق بین بلندگو وکامپوننت گفته شد :کامپوننتها نوعی از بلندگو ها هستند که بوسیله کراس اوور هافرکانسهای ورودی آنها تجزیه شده است
یعنی اینکه شرکت سازنده کامپوننتها بوسیله یک کراس اوور پسیو رنج فرکانسی خاصی را با شیب دامنه خاصی را برای وفوور وتیوتر تعریف کرده است ، مثلا برای وفوور 60 هرتز تا 4000هرتز با شیب منحنی 6db/oct وبرای تیوتر از 6000هرتز تا 160000هرتز باشیب 18db/oct.
ولی در خیلی از مواردشرکت سازنده کامپوننت برای احتیاط بیشتر وجلوگیری از صدمه دیدن اجزاء کامپوننت فرکانسهای کمتر از ظرفیت وتوان بالقوه محصول انتخاب می کنند وبدین ترتیب فشار روی کامپوننتها را تعدیل میکنند که همین مساله باعث افت آنها نیز می شود. یعنی اگر یک تیوتر توان پخش مداوم فرکانسهای بالای 5000 هرتز را داشته باشد در طراحی کراس اوور آنرا از 6000 به بالا در نظر میگیرند
در هرصورت کامپوننت یک پکیج آماده می باشد که دست مارا در استفاده از آن بسته است ونمی توانیم تغیرات عمدهای روی آن داشته باشیم .
وحال اگر ما بخواهیم ما این پکیج را به تناسب با نوع موسیقی مورد علاقه خودتغییر دهیم یا شیب کراس اوورآن را برای دقت بیشتر تغیر دهیم یا شدت آنرا کم و زیاد کنیم ودر کل بخواهیم بنا به نیاز خود آن را costomic(سفارشی) کنیم چه باید بکنیم؟
در این صورت ما باید کراس اوور های (پسیو) آن را بایک کراس اووراکتیو تعویض کنیم ودر این صورت ما قادر خواهیم یود خواسته های خود را در سیستم اعمال کنیم
قبل از اینکه کاملا مساله را باز کنیم اجازه بدهید با یک مثال فرق بین سیستم استاندارد را با سیستم شبکه بیشتر بشکافیم
در حقیقت فرق این دو مثل فرق دوربین حرفه ای است با دوربین آماتور: در دوربینهای آماتور تمام تنظیمات به طور دیجیتال طبق فرمولی که شرکت سازنده تهیه کرده است اتوماتیک انجام می شود وشما برای گرفتن عکس نیازی به تنظیم سرعت ، شاتر، دیافراگم و.... نیستید وبا فشار دادن یک کلید تمام اینها با سرعت بسیار زیاد انجام می شودوبرای همین کار با آن بسیار ساده ودر دسترس همگان می باشد. ولی در دوربین های حرفه ای تمام تنظیمات دستی ،وباید توسط عکاس انجام شود چرا که یک عکاس حرفه ای معتقد است که اوباید عکس بگیرد نه دوربین،وبرای همین هم کار باآن سخت است ونیازمند اطلاعات فنی وعلمی هنر عکاسی است ولی همیشه نتیجه کار بهتر است
همانطور که پیشتر اشاره کردیم لازمه داشتن یک سیستم شبکه یک کراس اوور اکتیو است (البته در آینده ما سعی می کنیم در مورد کراس اوورها کاملتر صحنت کنیم)ولی برای دوستانی که شاید برایشان سوال باشد که فرق بین کراس اوور پسیو واکتیو چیست ؟ بطور اختصار عرض میکنم
کراس اوور اکتیو ، نوعی کراس اوور است که قبل از آمپلی فایر قرار میگیرد ودر واقع pre out خروجی دستگاه پخش را آنالیز می کند وقادر است تا فرکانسها وسایر پارامترهای صوتی را تغییر بدهد به همین خاطر به آن کراس اوور اکتیو (فعال ) می گویند
ولی کراس اوور پسیو که بسایر محدود است بعد از آمپلی فایر وقبل از درایورها قرار میگیرد وقابلیت مانور فرکانسی را ندارد
کراس اوور ها در گذشته خود دستگاهی مجزا بود وهمانطور که اشاره شد مابین پخش وآمپلی فایر قرار می گرفت وpre خروجی پخش را آنالیز می کرد، ولی معمولا بخاطر استفاده از پتانسیومترها و ابزار مکانیکی خیلی دقت بالایی نداشت و بهترین شیب منحنی (slop)آنها 18db/octبود واگر قرار بود بالا تر باشد ودقیقتر خود ابعادی پیدامی کرد در حد یک آمپلی فایر
بعدها به علت مشکلات عدیده ای که کراس اوور های اکتیو داشتند از جمله گرانی آنها سعی کردند آنها را با آمپلی فایر ها مخلوط کنند. که حاصل تولید آمپلیهایی بود مثل GM-944. این کار مساوی شد با حذف کراس اوورهای خارجی که هم گران بود وهم باعث سیم کشی بیشتر می شد
ولی آمپلیهایی که کراس اوور شبکه روی آنها نصب شده بود اشکالات متعددی داشت که منجمله
1- وجود کراس اوور های متعدد ونسبتا کامل آمپلی را گرانتر می کرد
2- از آنجاییکه که همگان نیاز به این کراس اوور ها نداشتند و در ضمن تنظیمات این آمپلی فلیر ها بسیار پیچیده می شد بطوریکه خیلی ها از تنظیم آن عاجز می شدند مثل آمپلیهای آدیوساند
3- با گرم شدن آمپلی ها در اثر کارکرد دقت کراس اوور ها تغییر می کرد
4- تنظیم روی آمپلی برای گرفتن صدای مطلوب که گه گاه هم نیاز به تنظیمهای مجدد داشت کار وقت گیر وسختی بود
پس در نتیجه کراس اوور شبکه روی آمپلی ها جواب نداد وزیاد هم رایج نشد
ولی کاملترین نمونه کراس اوور ها ی اکتیو نمونه های است که بر روی پخشها قرار گرفت کراس اوورهای دیجیتال با قابلیتهای بالا ودقت بسیار زیاد یطوریکه شیب منحنی36db/oct براحتی در پخشی مثل dex-p99rsدر دسترس است ویا slop باورنکردنی 72db/octدر دستگاه DEX-D7RIII
وجود این کراس اور ها در پخشها چند حسن بزرگ داشت که من الجمله : قابل دسترس بودن برای راننده در حین استفاده از سیستم ، عدم افت کیفیت در اثر گرما و ایجاد سیستمهای دیداری مثل OELکه کمک بسیار در درک وتنظیم سیستمها می گرددوغیره...
شرکتهای پایونیر وآلپاین از پیشروان این تکنولوژی در پخشها بودند ودر حال حاضر بهترین پخشهای دارای سیستم شبکه مربوط به این دو برند می باشند
در سیستمهای استاندارد مابا 3 مولفه سر و کار داریم sub/front/rearولی در سیستم شبکه ما با مولفه های low/mib/hiطرف هستیم
LOWتقریبا همان ساب یا فرکانس پایین است که بطور معمول از 20تا 100 هرتز را شامل می شود
MID که شامل فرکانسهای 80 تا 4000هرتز می باشد
HI که شامل فرکانسهای 4000 تا 20000 هرتز می باشد( البته این اعداد تقریبی هستند )
ولی در سیستمهای حرفه ای تر شبکه که بصورت 4wayنصب می شود این تقسیم بندی ها کمی تغییر می کند SUB/LOW/MID/HI
SUBفرکانسهای تا 80 هرتز
LOW فرکانسهای 60 تا 400 هرتز
MID فرکانسهای 250 تا 4000 هرتز
HI فرکنسهای 4000 به بالا را در بر میگیرد(البته اعداد تقریبی هستند)
اما جای دارد در آخر نوشته اشاره ای هم به معایب این سیستم بکنیم (حسنش گفتی ،عیبش هم بگوی)
1- تعداد زیاد آمپلی برای نصب و راه اندازی آن تقریبا برای هر درایور یک لاین ( برای سیتم 4way حداقل 7 لاین )
2- عدم توانایی تفکیک عقب وجلو مثل سیستم استاندارد (چراکه در حالت شبکه کل ماشین یک فضا محسوب می شود وفقط شما قادر به راست وچپ کردن (بالانس) کردن آن هستید)
3-عدم توانایی نصب وتنظیم توسط همگان(بطوریکه معدود فروشگاهها اقدام به نصب آن می کنند)
4-حجم سیم کشی بیشتر نسبت به حالت استاندارد
5- نیاز به پخشهای حرفه ای
و در نهایت شبکه یعنی یک پله حرفه ای تر
یعنی اینکه شرکت سازنده کامپوننتها بوسیله یک کراس اوور پسیو رنج فرکانسی خاصی را با شیب دامنه خاصی را برای وفوور وتیوتر تعریف کرده است ، مثلا برای وفوور 60 هرتز تا 4000هرتز با شیب منحنی 6db/oct وبرای تیوتر از 6000هرتز تا 160000هرتز باشیب 18db/oct.
ولی در خیلی از مواردشرکت سازنده کامپوننت برای احتیاط بیشتر وجلوگیری از صدمه دیدن اجزاء کامپوننت فرکانسهای کمتر از ظرفیت وتوان بالقوه محصول انتخاب می کنند وبدین ترتیب فشار روی کامپوننتها را تعدیل میکنند که همین مساله باعث افت آنها نیز می شود. یعنی اگر یک تیوتر توان پخش مداوم فرکانسهای بالای 5000 هرتز را داشته باشد در طراحی کراس اوور آنرا از 6000 به بالا در نظر میگیرند
در هرصورت کامپوننت یک پکیج آماده می باشد که دست مارا در استفاده از آن بسته است ونمی توانیم تغیرات عمدهای روی آن داشته باشیم .
وحال اگر ما بخواهیم ما این پکیج را به تناسب با نوع موسیقی مورد علاقه خودتغییر دهیم یا شیب کراس اوورآن را برای دقت بیشتر تغیر دهیم یا شدت آنرا کم و زیاد کنیم ودر کل بخواهیم بنا به نیاز خود آن را costomic(سفارشی) کنیم چه باید بکنیم؟
در این صورت ما باید کراس اوور های (پسیو) آن را بایک کراس اووراکتیو تعویض کنیم ودر این صورت ما قادر خواهیم یود خواسته های خود را در سیستم اعمال کنیم
قبل از اینکه کاملا مساله را باز کنیم اجازه بدهید با یک مثال فرق بین سیستم استاندارد را با سیستم شبکه بیشتر بشکافیم
در حقیقت فرق این دو مثل فرق دوربین حرفه ای است با دوربین آماتور: در دوربینهای آماتور تمام تنظیمات به طور دیجیتال طبق فرمولی که شرکت سازنده تهیه کرده است اتوماتیک انجام می شود وشما برای گرفتن عکس نیازی به تنظیم سرعت ، شاتر، دیافراگم و.... نیستید وبا فشار دادن یک کلید تمام اینها با سرعت بسیار زیاد انجام می شودوبرای همین کار با آن بسیار ساده ودر دسترس همگان می باشد. ولی در دوربین های حرفه ای تمام تنظیمات دستی ،وباید توسط عکاس انجام شود چرا که یک عکاس حرفه ای معتقد است که اوباید عکس بگیرد نه دوربین،وبرای همین هم کار باآن سخت است ونیازمند اطلاعات فنی وعلمی هنر عکاسی است ولی همیشه نتیجه کار بهتر است
همانطور که پیشتر اشاره کردیم لازمه داشتن یک سیستم شبکه یک کراس اوور اکتیو است (البته در آینده ما سعی می کنیم در مورد کراس اوورها کاملتر صحنت کنیم)ولی برای دوستانی که شاید برایشان سوال باشد که فرق بین کراس اوور پسیو واکتیو چیست ؟ بطور اختصار عرض میکنم
کراس اوور اکتیو ، نوعی کراس اوور است که قبل از آمپلی فایر قرار میگیرد ودر واقع pre out خروجی دستگاه پخش را آنالیز می کند وقادر است تا فرکانسها وسایر پارامترهای صوتی را تغییر بدهد به همین خاطر به آن کراس اوور اکتیو (فعال ) می گویند
ولی کراس اوور پسیو که بسایر محدود است بعد از آمپلی فایر وقبل از درایورها قرار میگیرد وقابلیت مانور فرکانسی را ندارد
کراس اوور ها در گذشته خود دستگاهی مجزا بود وهمانطور که اشاره شد مابین پخش وآمپلی فایر قرار می گرفت وpre خروجی پخش را آنالیز می کرد، ولی معمولا بخاطر استفاده از پتانسیومترها و ابزار مکانیکی خیلی دقت بالایی نداشت و بهترین شیب منحنی (slop)آنها 18db/octبود واگر قرار بود بالا تر باشد ودقیقتر خود ابعادی پیدامی کرد در حد یک آمپلی فایر
بعدها به علت مشکلات عدیده ای که کراس اوور های اکتیو داشتند از جمله گرانی آنها سعی کردند آنها را با آمپلی فایر ها مخلوط کنند. که حاصل تولید آمپلیهایی بود مثل GM-944. این کار مساوی شد با حذف کراس اوورهای خارجی که هم گران بود وهم باعث سیم کشی بیشتر می شد
ولی آمپلیهایی که کراس اوور شبکه روی آنها نصب شده بود اشکالات متعددی داشت که منجمله
1- وجود کراس اوور های متعدد ونسبتا کامل آمپلی را گرانتر می کرد
2- از آنجاییکه که همگان نیاز به این کراس اوور ها نداشتند و در ضمن تنظیمات این آمپلی فلیر ها بسیار پیچیده می شد بطوریکه خیلی ها از تنظیم آن عاجز می شدند مثل آمپلیهای آدیوساند
3- با گرم شدن آمپلی ها در اثر کارکرد دقت کراس اوور ها تغییر می کرد
4- تنظیم روی آمپلی برای گرفتن صدای مطلوب که گه گاه هم نیاز به تنظیمهای مجدد داشت کار وقت گیر وسختی بود
پس در نتیجه کراس اوور شبکه روی آمپلی ها جواب نداد وزیاد هم رایج نشد
ولی کاملترین نمونه کراس اوور ها ی اکتیو نمونه های است که بر روی پخشها قرار گرفت کراس اوورهای دیجیتال با قابلیتهای بالا ودقت بسیار زیاد یطوریکه شیب منحنی36db/oct براحتی در پخشی مثل dex-p99rsدر دسترس است ویا slop باورنکردنی 72db/octدر دستگاه DEX-D7RIII
وجود این کراس اور ها در پخشها چند حسن بزرگ داشت که من الجمله : قابل دسترس بودن برای راننده در حین استفاده از سیستم ، عدم افت کیفیت در اثر گرما و ایجاد سیستمهای دیداری مثل OELکه کمک بسیار در درک وتنظیم سیستمها می گرددوغیره...
شرکتهای پایونیر وآلپاین از پیشروان این تکنولوژی در پخشها بودند ودر حال حاضر بهترین پخشهای دارای سیستم شبکه مربوط به این دو برند می باشند
در سیستمهای استاندارد مابا 3 مولفه سر و کار داریم sub/front/rearولی در سیستم شبکه ما با مولفه های low/mib/hiطرف هستیم
LOWتقریبا همان ساب یا فرکانس پایین است که بطور معمول از 20تا 100 هرتز را شامل می شود
MID که شامل فرکانسهای 80 تا 4000هرتز می باشد
HI که شامل فرکانسهای 4000 تا 20000 هرتز می باشد( البته این اعداد تقریبی هستند )
ولی در سیستمهای حرفه ای تر شبکه که بصورت 4wayنصب می شود این تقسیم بندی ها کمی تغییر می کند SUB/LOW/MID/HI
SUBفرکانسهای تا 80 هرتز
LOW فرکانسهای 60 تا 400 هرتز
MID فرکانسهای 250 تا 4000 هرتز
HI فرکنسهای 4000 به بالا را در بر میگیرد(البته اعداد تقریبی هستند)
اما جای دارد در آخر نوشته اشاره ای هم به معایب این سیستم بکنیم (حسنش گفتی ،عیبش هم بگوی)
1- تعداد زیاد آمپلی برای نصب و راه اندازی آن تقریبا برای هر درایور یک لاین ( برای سیتم 4way حداقل 7 لاین )
2- عدم توانایی تفکیک عقب وجلو مثل سیستم استاندارد (چراکه در حالت شبکه کل ماشین یک فضا محسوب می شود وفقط شما قادر به راست وچپ کردن (بالانس) کردن آن هستید)
3-عدم توانایی نصب وتنظیم توسط همگان(بطوریکه معدود فروشگاهها اقدام به نصب آن می کنند)
4-حجم سیم کشی بیشتر نسبت به حالت استاندارد
5- نیاز به پخشهای حرفه ای
و در نهایت شبکه یعنی یک پله حرفه ای تر