عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت کنکور از سال 1393 حذف خواهد شد.
علیرضا
سلیمی در گفتوگو با مهر با بیان اینکه کنکور سراسری سازمان سنجش از سال
93 حذف خواهد شد در خصوص اقداماتی که دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری
و آموزش و پرورش با هماهنگی یکدیگر در این زمینه انجام داده اند، گفت: در
حال حاظر 8 میلیون پرونده دانش آموزان وارد سایت وزارت علوم و درسهایی که
باید به عنوان امتحان نهایی، نمرات آن در آزمون کل لحاظ شود، معین شده است.
سهمیهها با حذف کنکور باقی میماند
وی به بررسی حفظ سهمیهها در جلس کمیسیون آموزش و تحقیقات
مجلس شورای اسلامی توسط دو وزیر اشاره کرد و گفت: عدالت اقتضا میکند
سهمیهها با حذف کنکور رعایت شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره تاکید کرد:
اگر بنا باشد معدل دانش آموزی که در بهترین مدارس تهران تحصیل میکند با
دانشجویی که در نقاط دور افتاده کشور درس میخواند یکسان ارزیابی شود به
آموزش عالی آسیبهایی وارد میکند.
وی خاطرنشان کرد: دو سهمیه مناطق و رزمندگان حفظ و هیچگونه سهمیه دیگری به این تعداد اضافه نخواهد شد.
سلیمی به مشکلاتی که به حذف کنکور مربوط میشد، اشاره کرد و
گفت: در حذف کنکور به مشکلاتی از جمله رفتارهای سلیقهای معلمان و وارد
شدن برخی آسیبها به علت عدم برخورداری از بانک سئوالات استاندارد مواجه
خواهیم شد.
وی ادامه داد: این در حالی است که برای برگزاری کنکور
سراسری تمام وزارتخانهها با سازمان سنجش همکاری میکنند در حالیکه با حذف
کنکور و برگزاری آزمونهایی نهایی در مناطق، استانها و کشور با مشکلاتی
مواجه میشویم که هم اکنون با همکاری این سه وزارتخانه به دنبال حل این
مشکلات هستیم.
به گفته نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی،
وزیر علوم نیز در جلسه شب گذشته اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در کنار دو
وزیر دیگر به مباحثی از جمله بازنگری آیین نامه ارتقا، توسعه کرسیهای
آزاد اندیشی، توسعه تحصیلات تکمیلی در هر 20 دانشگاه مادر کشور، تعداد
دانشجویان، تجاری سازی تحصیلات دانش بنیان، هرم اعضای هیئت علمی و
رشتههای میان رشتهای اشاره کرد.
وی ادامه داد: وزیر علوم به دو نکته از جمله پایین آوردن ظرفیت مقطع کارشناسی و توسعه تحصیلات تکمیلی در آموزش عالی اشاره کرد.
سلیمی با بیان اینکه وزیر علوم در برنامه پنجم توسعه نسبت
به توسعه مبتنی بر عدالت تاکید داشت، اضافه کرد: این نگاه در پذیرش دانشجو
به خصوص در دوره دکتری به صورت ویژهای خواهد بود ضمن اینکه حمایت جدی از
نخبگان در سال 90 نیز از دیگر برنامه های وزیر علوم به شمار میرود.
الحاق آموزشکدههای فنی و حرفهای به آموزش عالی کشور
عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: الحاق آموزشکدههای فنی و
حرفهای به وزارت علوم از جمله موضوعاتی بود که در دستور کار اعضای
کمیسیون قوه مقننه و دو وزیر قوه مجریه قرار گرفت.
سلیمی در این باره گفت: طبق آمار، 170 هزار دانش پژوه در آموزشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور وجود دارند.
وی با بیان اینکه تکلیف تعداد زیادی دانش آموز که مشغول
آموزش در کلاسهای فنی و حرفهای تحصیل میکند، مشخص شود، اضافه کرد: در
این راستا باید ساز و کاری اندیشید تا نه تنها این تعداد بتوانند وارد
دانشگاه شوند بلکه مهارت آموزی آنها نیز آسیب نبیند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارتباط
با نگرانی وزیر علوم در خصوص آموزشکدههای فنی و حرفهای کشور، خاطر نشان
کرد: نگرانی وزیر علوم در ارتباط با عدهای است که قصد دارند با استفاده
از این آموزشکدهها تحصیلات خود را آکادمیک کنند.
زمان الحاق آموزشکدههای فنی و حرفهای به آموزش عالی
وی در ارتباط با زمان الحاق آموزشکدههای فنی و حرفهای به
آموزش عالی کشور اعلام کرد: زمانی برای این مورد مشخص نشد اما الحاق به
طور قطع صورت خواهد گرفت و زمان آن باید به نحوی اعلام شود که آسیبی به
دانشجویان در حال تحصیل در این دانشکدهها وارد نشود.
به گفته سلیمی مسائل دیگری در این حوزه از جمله مانند معلوم
نبودن تکلیف اعضای هیئت علمی، همخوانی داشتن این الحاق با شاخصهای وزارت
علوم، فرآیند اضافه شدن کارمندان آموزشکدههای فنی و حرفهای به بدنه
آموزش عالی با توجه به این مسئله که تعداد کارکنان آموزش عالی هم اکنون
بیش از حد مجاز است، مورد بررسی قرار گرفت.
علیرضا
سلیمی در گفتوگو با مهر با بیان اینکه کنکور سراسری سازمان سنجش از سال
93 حذف خواهد شد در خصوص اقداماتی که دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری
و آموزش و پرورش با هماهنگی یکدیگر در این زمینه انجام داده اند، گفت: در
حال حاظر 8 میلیون پرونده دانش آموزان وارد سایت وزارت علوم و درسهایی که
باید به عنوان امتحان نهایی، نمرات آن در آزمون کل لحاظ شود، معین شده است.
سهمیهها با حذف کنکور باقی میماند
وی به بررسی حفظ سهمیهها در جلس کمیسیون آموزش و تحقیقات
مجلس شورای اسلامی توسط دو وزیر اشاره کرد و گفت: عدالت اقتضا میکند
سهمیهها با حذف کنکور رعایت شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره تاکید کرد:
اگر بنا باشد معدل دانش آموزی که در بهترین مدارس تهران تحصیل میکند با
دانشجویی که در نقاط دور افتاده کشور درس میخواند یکسان ارزیابی شود به
آموزش عالی آسیبهایی وارد میکند.
وی خاطرنشان کرد: دو سهمیه مناطق و رزمندگان حفظ و هیچگونه سهمیه دیگری به این تعداد اضافه نخواهد شد.
سلیمی به مشکلاتی که به حذف کنکور مربوط میشد، اشاره کرد و
گفت: در حذف کنکور به مشکلاتی از جمله رفتارهای سلیقهای معلمان و وارد
شدن برخی آسیبها به علت عدم برخورداری از بانک سئوالات استاندارد مواجه
خواهیم شد.
وی ادامه داد: این در حالی است که برای برگزاری کنکور
سراسری تمام وزارتخانهها با سازمان سنجش همکاری میکنند در حالیکه با حذف
کنکور و برگزاری آزمونهایی نهایی در مناطق، استانها و کشور با مشکلاتی
مواجه میشویم که هم اکنون با همکاری این سه وزارتخانه به دنبال حل این
مشکلات هستیم.
به گفته نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی،
وزیر علوم نیز در جلسه شب گذشته اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در کنار دو
وزیر دیگر به مباحثی از جمله بازنگری آیین نامه ارتقا، توسعه کرسیهای
آزاد اندیشی، توسعه تحصیلات تکمیلی در هر 20 دانشگاه مادر کشور، تعداد
دانشجویان، تجاری سازی تحصیلات دانش بنیان، هرم اعضای هیئت علمی و
رشتههای میان رشتهای اشاره کرد.
وی ادامه داد: وزیر علوم به دو نکته از جمله پایین آوردن ظرفیت مقطع کارشناسی و توسعه تحصیلات تکمیلی در آموزش عالی اشاره کرد.
سلیمی با بیان اینکه وزیر علوم در برنامه پنجم توسعه نسبت
به توسعه مبتنی بر عدالت تاکید داشت، اضافه کرد: این نگاه در پذیرش دانشجو
به خصوص در دوره دکتری به صورت ویژهای خواهد بود ضمن اینکه حمایت جدی از
نخبگان در سال 90 نیز از دیگر برنامه های وزیر علوم به شمار میرود.
الحاق آموزشکدههای فنی و حرفهای به آموزش عالی کشور
عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: الحاق آموزشکدههای فنی و
حرفهای به وزارت علوم از جمله موضوعاتی بود که در دستور کار اعضای
کمیسیون قوه مقننه و دو وزیر قوه مجریه قرار گرفت.
سلیمی در این باره گفت: طبق آمار، 170 هزار دانش پژوه در آموزشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور وجود دارند.
وی با بیان اینکه تکلیف تعداد زیادی دانش آموز که مشغول
آموزش در کلاسهای فنی و حرفهای تحصیل میکند، مشخص شود، اضافه کرد: در
این راستا باید ساز و کاری اندیشید تا نه تنها این تعداد بتوانند وارد
دانشگاه شوند بلکه مهارت آموزی آنها نیز آسیب نبیند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارتباط
با نگرانی وزیر علوم در خصوص آموزشکدههای فنی و حرفهای کشور، خاطر نشان
کرد: نگرانی وزیر علوم در ارتباط با عدهای است که قصد دارند با استفاده
از این آموزشکدهها تحصیلات خود را آکادمیک کنند.
زمان الحاق آموزشکدههای فنی و حرفهای به آموزش عالی
وی در ارتباط با زمان الحاق آموزشکدههای فنی و حرفهای به
آموزش عالی کشور اعلام کرد: زمانی برای این مورد مشخص نشد اما الحاق به
طور قطع صورت خواهد گرفت و زمان آن باید به نحوی اعلام شود که آسیبی به
دانشجویان در حال تحصیل در این دانشکدهها وارد نشود.
به گفته سلیمی مسائل دیگری در این حوزه از جمله مانند معلوم
نبودن تکلیف اعضای هیئت علمی، همخوانی داشتن این الحاق با شاخصهای وزارت
علوم، فرآیند اضافه شدن کارمندان آموزشکدههای فنی و حرفهای به بدنه
آموزش عالی با توجه به این مسئله که تعداد کارکنان آموزش عالی هم اکنون
بیش از حد مجاز است، مورد بررسی قرار گرفت.