تاریخچه آدیداس
شاید امروزه نام وعلامت آدیداس برای کسی نا آشنا نباشد. نام وعلامتی که هرکسی را نا خداگاه بیاد ورزش می اندازد.
اما اینکه این علامت و نام چه مفهومی دارد و از کجا آمده برای اکثر ما سوال است.
نام آدیداس امروزه نه فقط برای ورزشکاران وعلاقمندان به ورزش، بلکه برای اشخاص دیگر به عنوان استاندارد کیفیت لباس و تجهیزات ورزشی شناخته می شود.
در سال ۱۹۲۷ آدولف داسلر ( Adolf Dassler ) جوان بیست ساله آلمانی شروع به ساخت کفشهای ورزشی کرد و سعی کرد که کفشهای زیبا و با کیفیت را تولید کند.
پس از استقبال خوب و شناخته شدن محصولات او، آدولف به فکر ثبت شرکت و پیدا کردن نامی برای محصولات خود افتاد. چون خانواده و دوستان او را آدی (Adi) صدا می کردند او از کلمه Adi و سه کلمه از نام خانوادگی خود استفاده کرد، و نام Adidas را برای شرکت و محصولات خود برگزید.
او همچنین برای محصولات خود که در آن زمان فقط کفش های ورزشی بودند، لوگویی را طراحی کرد. شرکت آدیداس و لوگوی آن در سال ۱۹۴۸به ثبت رسیدند. چندی بعد او به فکر گسترش شرکت خود افتاد و همچنین محصولات خود را فقط به ارایه کفش ورزشی محدود نکرد. لباسها و گرمکن های ورزشی نیز به محصولات آدیداس اضافه شدند. سپس آدیداس تجهیزات ورزشی مانند توپ و راکت نیز تولید کرد.
با گسترش محصولات آدیداس، آدولف داسلر علامت جدیدی برای شرکت و محصولات خود انتخاب کرد. این علامت از شکل کلی کفش گرفته شده بود. علامت جدید دارای سه نواراز کوتاه به بلند بود. چون آدولف نام آدیداس را از کلمه اول نام کوچک و سه کلمه نام بزرگ خود برگزیده بود، پس انتخاب تعداد سه نوار نیز همین ایده را برای او همراه داشت.
آدی داسلر سعی کرد که از طراحان باسلیقه و حرفه ای لباس استفاده کند. کیفیت و زیبایی همیشه شعار او و همکارانش بود.
در سال ۱۹۲۷ آدی وهمکارانش به این نتیجه رسیدند که تغییری را درلوگوی آدیداس انجام دهند. چون همان سال مسابقات المپیک در شهر مونیخ برگزار می شد، آنها از المپیک ایده گرفتند. در این لوگوی جدید سه برگ که نشانه سه قاره شرکت کننده در المپیک بود در کنار هم قرار گرفتند. سه خط نیز در پایین این برگها عبور می کرد.
طرح 1927
یک سال بعد آدیداس علامت خود و آرم سه نوار را ثبت بین المللی کرد. آدولف داسلر در سن ۷۸ سالگی یعنی در سال ۱۹۷۸ درگذشت و سهام این شرکت را برای پسر و خانواده اش باقی گذاشت. اما در سال ۱۹۸۹ خانواده داسلر از شرکت خارج شدند و آدیداس به شرکتی "سهامی عام" تبدیل شد.
آدیداس چگونه آغاز كرد؟
آدولف داسلرمغز متفکراصلی نام تجاری آدیداس را مردم به عنوان پایهگذار صنعت لوازم ورزشی مدرن میشناسند .
نوجوانی وی در آلمان و در دوران رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول سپری شد. او در همین دوران به خانوادهاش کمک میکرد که با استفاده از باقی ماندههای کیفهای ارتشی خود دمپایی درست کنند، ولی علاقه و اشتیاق او همیشه به ورزش و به خصوص فوتبال بود. در سال ۱۹۲۰ساخت کفشهای ورزشی را شروع کرد. اوعلاوه بر استفاده از تجربیات شخصیاش با تعداد زیادی پزشک، مربی ورزشی وکارشناس ورزشی هم مشورت میکرد و ازهمان ابتدا روی کارآیی هر کفش برای هر ورزش به خصوص تاکید داشت، بنابراین برای انواع گوناگون ورزش مثل دو، تنیس یا فوتبال، کفشهای متفاوتی طراحی کرد. در سال ۱۹۴۹ بود که آدیداس گروپ به عنوان یک شرکت به ثبت رسید.
داسلربا نوآوریهای پیوسته وپایبندی به طراحی کفشهای مناسب برای ورزشهای مختلف، توانست آدیداس را پیشاپیش دیگران قرار دهد. مثلا درزمینه فوتبال داسلر متوجه شد که اگر زمین مرطوب باشد، کفشهای معمولی فوتبال کارآیی کافی ندارد، بنابراین به فکر افتاد که به کف کفشهامیخهای مخصوصی اضافه کند که به فوتبالیستها کنترل ودقت عمل بیشتری بدهد وبا همین کفشهای جدید بود که تیم آلمان درجام جهانی 1954 به مقام قهرمانی رسید.
درست مثل میخهای ته کفشهای فوتبال این داسلر بود که برای اولین بار آج ویژهای برای کفشهای مخصوص ورزش دو طراحی کرد که به واسطه آن دوندگان میتوانستند برای دویدن به دور محوطه کنترل بیشتری داشته باشند.
هدف دیگراواین بود که کفشهایش ازبهترین مواد اولیه، متناسب با نوع حرکت ساخته شوند وبه همین دلیل روی انواع مواد اولیهای که ممکن بود برتری یا ویژگی خاصی داشته باشند، ازجمله پوست کوسه ماهی وحتی چرم کانگورو، هزاران آزمایش انجام داد و نتیجه مهمترین اختراع او کفشهای ورزشی نایلونی بود.
لگوی آدیداس
داسلر تنها یک مخترع موفق نبود، بلکه از شم اقتصادی قوی هم برخوردار بود. اومیدانست که اگر قرارباشد آدیداس کفشهای کاملا متفاوت برای ورزشهای مختلف ارائه دهد، میباید در تمامی آنها یک عنصرمشترک وجود داشته باشد. بنابراین به فکر ساختن سه نواردر کناره کفشها افتاد؛ به طوری که هر کسی تنها با نگاه کردن به کفش بتواند تشخیص دهد که آنها آدیداس هستند . امروزه این سه نوار به عنوان لگوي شرکت آدیداس شناخته میشوند و دیگرکسی نیاز ندارد نام آدیداس را روی محصولات آن ببیند تا متوجه شود که این محصول را آدیداس تولید کرده است.
بعد از مرگ داسلر
پس از اینکه در دهه 80 داسلر پایهگذار آدیداس از دنیا رفت، کتی همسر او و فرزندانش اداره امور را بر عهده گرفتند. پس از آن در دهه 90، آدیداس تحت مدیریت اجرایی جدید خود یعنی لویس دریفوس دچارتحول شد وازتمرکز برتولید وفروش به بازاریابی روی آورد. در زمینه بازاریابی آدیداس بر رخدادهای ورزشی تمرکز دارد. آدیداس اسپانسر رسمی جام جهانی فوتبال است و به طور انفرادی هم پشتیبان ستارگان ورزشی دنیا مثل دیوید بکهام (که به عنوان سخن گوی آدیداس با آنها یک قرارداد دائمی به مبلغ 161 میلیون دلار امضا کرده است) و ستاره بسکتبال آمریکا، تیم دانکن است. آدیداس در سال 1995 مانند بسیاری دیگر از برندهای موفق که ورود به دوران مدرن را با ارائه سهام در بازار بورس تجربه کردند، سهام خود را در بازار بورس فرانکفورت و پاریس عرضه کرد. در ادامه این روند مدرنسازی آدیداس به تعدادی ادغام و تصاحب دست زد که از آن جمله میتوان به خرید سالومون گروپ و سپس فروش آن و همچنین خرید تیلر مید و ریبوک اشاره کرد.
ادغام آدیداس با ریبوک در سال 2006 را میتوان فصل جدیدی در تاریخ آدیداس دانست. ادغام این دو برند مطرح با یکدیگر به شرکت این فرصت را میدهد که با ایجاد ویژگیهای مکمل دراین دو برند به بازار گستردهتری دست یابد و توانایی ارائه محصولات متنوع تری را به بازار داشته باشد.
میراث داسلر
امروز میراث داسلر هنوز به قوت خود باقی است و هنوز آدیداس تاکید زیادی روی جنبه کارآیی هر کدام از محصولاتش دارد (که در حال حاضر تمامی انواع پوشاک و کفشهای ورزشی را شامل میشود) و در عین حال بازار آدیداس دیگر محدود به ورزشکاران نیست. در واقع امروز آدیداس به همان اندازه که یک نام ورزشی است، درزمینه مد هم نام معتبری محسوب میشود. در حال حاضر آدیداس تلاش میکند که بین مد بودن کفشها و لباسهایش وکارآیی عملی وورزشی آنها، تعادل برقرا کند و به جای اینکه سعی کند این موارد را درهم ادغام کند، برای تولیدات خود سه شاخه کارآیی ورزشی، میراث ورزشی ومد ورزشی رادر نظر گرفته است. بخش کارآیی ورزشی، برکارآیی و نوآوری متمرکز است، همان چیزی که آدیداس به واسطه آن معروف شده است. در بخش میراث ورزشی، آدیداس مدهای قدیمی تر را که حس و حال دوران مدرسه را القا میکند را به بازار میدهد و در بخش مد ورزشی، تولیدات آدیداس به طور مستقیم برای خریداران پیرو مد روز و با طراحی یوهیجی یاماموتو طراح معروف مد تهیه میشود. عمدهترین بخش آدیداس به بخش کارآیی ورزشی اختصاص دارد که 70 درصد کل فروش را شامل میشود. میراث ورزشی 25 درصد و مد ورزشی 5 درصد از بازار فروش آدیداس را تشکیل میدهند.
Adidas-Solomon
در سال 1997 آدیداس شرکت Solomon Group را خرید و با آن شرکت یکی شد. این شرکت وسایل و تجهیزات اسکی وکوهنوردی تولید می کرد. با خرید این شرکت نام Adidas به Adidas-Solomon تغییر پیدا کرد.
امروزه آدیداس در اکثر کشورهای دنیا دارای شعبه و نمایندگی است. کارمندان این شرکت بیش از 13هزار نفرهستند.آدیداس دراکثر رقباتها و تورنومنتهای معتبر جهانی مانند المپیک به عنوان یکی از حامیان اصلی حضور دارد.
آرم کنونی این شرکت، دومین آرمی است که آدولف طراحی کرده بود، با این تفاوت که زیر آن نوشته adidas نیز وجود دارد یکی ازبزرگ ترین شرکت های تولید کننده وسائل ورزشی در دنیا میباشد. این شرکت شامل چند شرکت کوچکتر است که عبارتاند از : شرکت «ری باک» که لباس ورزشی تولید میکند، شرکت «تیلور مید» و «مکس فلی» که توپ و وسائل گلف تولید میکنند.
آدیداس در فکر فتح المپیک
کمپانی آدیداس بزرگ ترین مغازه ورزشی خود در جهان را در شهر پکن چین افتتاح کرد. این ساختمان مرتفع تمام شیشه ای بیانگرتلاش چین برای بردن رقابت جهانی از رقیب همیشگی اش نایک است. مساحت کلی این ورزشگاه حدود ۱۲ هزار مترمربع است که این میزان حدود ۵۰ درصد بزرگ ترازفروشگاه آدیداس درپاریس است که تا پیش ازاین بزرگ ترین فروشگاه آدیداس درجهان بود. این مغازه جدید در منطقه سانلی تاون مرکز صنعت سرگرم سازی و تفریحات پکن واقع است وقراراست مرکز فرماندهی آدیداس برای مسابقات المپیک پکن باشد. آدیداس یکی از اسپانسرهای اصلی مسابقات المپیک پکن است و براساس اخبار غیررسمی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاربرای این اسپانسری هزینه کرده است.کریستف بژو مدیر کل «آدیداس آسیا» که مسوول گسترش پروژه های آدیداس در آسیاست، می گوید: (چین یکی از بهترین بازارهای ما است. تا آخر سال این کشور دومین بازار بزرگ ما در جهان خواهد شد).
در پایان امسال این بازار در چین از بازار ما در ژاپن عبور خواهد کرد و پس از ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین بازارشرکت ما خواهد شداگرچه شرکت آدیداس آمارفروش سالانه خود در کشورهای مختلف را اعلام نمی کند اما هربرت هاینه مدیر عامل این شرکت اخیراً گفته فروش این شرکت در چین در سال ۲۰۱۰ از مرز ۵/۱ میلیارد دلار خواهد گذشت. وی اعلام کرده امیدوار است بتواند خبرهایی مشابه را در زمان برگزاری المپیک اعلام کند.دقیقاً مثل آدیداس شرکت نایک هم اعلام کرده چین دومین بازاربزرگ جهانی این کشور بوده است.
این شرکت اعلام کرد ه فروش کلی اش در چین در سال ۲۰۰۸ از مرز کلی یک میلیارد دلار خواهد گذشت. این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ این شرکت اعلام کرده بود در سال ۲۰۰۹ از این مرز خواهد گذشت. با توجه به کاهش درآمدهای دو شرکت اصلی تولید البسه ورزشی در بازارهایی مثل آمریکا، توجه به بازارهای فوق العاده مستعدی مثل چین کاملاً عاقلانه است . اخیراً سهام شرکت نایک در بورس آمریکا با ۱۰ درصد کاهش به ۵۹ دلار رسیده و سهام شرکت آدیداس هم سه درصد کاهش یافته است. جدا از آدیداس و نایک سایر شرکت های ورزشی هم به بازار چین توجه کرده اند. در سال ۲۰۰۶ کمپانی سوئدی ایکلروامسال شرکت ایتالیایی دیادورا فروشگاه هایی درپکن افتتاح کرده اند. در مغازه جدید آدیداس تلاش شده خریداران احتمالی ازهر لحاظ برای خرید کردن ترغیب شوند مثلاً منطقه ای برای سنجش آمادگی بدنی بازدیدکننده ها و سنجش میزان پرش عمودی واقعی آنها، دوی سرعت و حفظ تعادل توسط ماشین های مختلف اندیشیده شده که در آن افراد پس از پوشیدن لباس های آدیداس، تست سنجش آمادگی می دهند.
مزیتهای فروشگاه
در بخش دیگری ازاین فروشگاه هم متخصصان به افراد مختلف مشاوره ورزشی می دهند و برای آنها با توجه به سن، قد، وزن ومیزان آمادگی بدنی شکل های مختلف تمرینی را ارائه ودربخش دیگرهم متخصصان تغذیه بهترین رژیم های غذایی ممکن را به افراد می دهند و برای بهبود وضعیت آمادگی بدنی آنها توصیه های غذایی می کنند. یکی از جالب ترین بخش های این فروشگاه بخش البسه ورزشی مرتبط با فوتبال است. در این بخش پیراهن های تیم های مختلف در هر دو رنگ (میهمان و میزبان) در سایزها و اندازه های مختلف و با شماره پیراهن های گوناگون در دسترس است. درمورد کفش های فوتبال حتی یک خریدار می تواند کفش هایی با شماره های گوناگون برای پاهای چپ و راست خود خریداری کند.
شاید امروزه نام وعلامت آدیداس برای کسی نا آشنا نباشد. نام وعلامتی که هرکسی را نا خداگاه بیاد ورزش می اندازد.
اما اینکه این علامت و نام چه مفهومی دارد و از کجا آمده برای اکثر ما سوال است.
نام آدیداس امروزه نه فقط برای ورزشکاران وعلاقمندان به ورزش، بلکه برای اشخاص دیگر به عنوان استاندارد کیفیت لباس و تجهیزات ورزشی شناخته می شود.
در سال ۱۹۲۷ آدولف داسلر ( Adolf Dassler ) جوان بیست ساله آلمانی شروع به ساخت کفشهای ورزشی کرد و سعی کرد که کفشهای زیبا و با کیفیت را تولید کند.
پس از استقبال خوب و شناخته شدن محصولات او، آدولف به فکر ثبت شرکت و پیدا کردن نامی برای محصولات خود افتاد. چون خانواده و دوستان او را آدی (Adi) صدا می کردند او از کلمه Adi و سه کلمه از نام خانوادگی خود استفاده کرد، و نام Adidas را برای شرکت و محصولات خود برگزید.
او همچنین برای محصولات خود که در آن زمان فقط کفش های ورزشی بودند، لوگویی را طراحی کرد. شرکت آدیداس و لوگوی آن در سال ۱۹۴۸به ثبت رسیدند. چندی بعد او به فکر گسترش شرکت خود افتاد و همچنین محصولات خود را فقط به ارایه کفش ورزشی محدود نکرد. لباسها و گرمکن های ورزشی نیز به محصولات آدیداس اضافه شدند. سپس آدیداس تجهیزات ورزشی مانند توپ و راکت نیز تولید کرد.
با گسترش محصولات آدیداس، آدولف داسلر علامت جدیدی برای شرکت و محصولات خود انتخاب کرد. این علامت از شکل کلی کفش گرفته شده بود. علامت جدید دارای سه نواراز کوتاه به بلند بود. چون آدولف نام آدیداس را از کلمه اول نام کوچک و سه کلمه نام بزرگ خود برگزیده بود، پس انتخاب تعداد سه نوار نیز همین ایده را برای او همراه داشت.
آدی داسلر سعی کرد که از طراحان باسلیقه و حرفه ای لباس استفاده کند. کیفیت و زیبایی همیشه شعار او و همکارانش بود.
در سال ۱۹۲۷ آدی وهمکارانش به این نتیجه رسیدند که تغییری را درلوگوی آدیداس انجام دهند. چون همان سال مسابقات المپیک در شهر مونیخ برگزار می شد، آنها از المپیک ایده گرفتند. در این لوگوی جدید سه برگ که نشانه سه قاره شرکت کننده در المپیک بود در کنار هم قرار گرفتند. سه خط نیز در پایین این برگها عبور می کرد.
طرح 1927
یک سال بعد آدیداس علامت خود و آرم سه نوار را ثبت بین المللی کرد. آدولف داسلر در سن ۷۸ سالگی یعنی در سال ۱۹۷۸ درگذشت و سهام این شرکت را برای پسر و خانواده اش باقی گذاشت. اما در سال ۱۹۸۹ خانواده داسلر از شرکت خارج شدند و آدیداس به شرکتی "سهامی عام" تبدیل شد.
آدیداس چگونه آغاز كرد؟
آدولف داسلرمغز متفکراصلی نام تجاری آدیداس را مردم به عنوان پایهگذار صنعت لوازم ورزشی مدرن میشناسند .
نوجوانی وی در آلمان و در دوران رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول سپری شد. او در همین دوران به خانوادهاش کمک میکرد که با استفاده از باقی ماندههای کیفهای ارتشی خود دمپایی درست کنند، ولی علاقه و اشتیاق او همیشه به ورزش و به خصوص فوتبال بود. در سال ۱۹۲۰ساخت کفشهای ورزشی را شروع کرد. اوعلاوه بر استفاده از تجربیات شخصیاش با تعداد زیادی پزشک، مربی ورزشی وکارشناس ورزشی هم مشورت میکرد و ازهمان ابتدا روی کارآیی هر کفش برای هر ورزش به خصوص تاکید داشت، بنابراین برای انواع گوناگون ورزش مثل دو، تنیس یا فوتبال، کفشهای متفاوتی طراحی کرد. در سال ۱۹۴۹ بود که آدیداس گروپ به عنوان یک شرکت به ثبت رسید.
داسلربا نوآوریهای پیوسته وپایبندی به طراحی کفشهای مناسب برای ورزشهای مختلف، توانست آدیداس را پیشاپیش دیگران قرار دهد. مثلا درزمینه فوتبال داسلر متوجه شد که اگر زمین مرطوب باشد، کفشهای معمولی فوتبال کارآیی کافی ندارد، بنابراین به فکر افتاد که به کف کفشهامیخهای مخصوصی اضافه کند که به فوتبالیستها کنترل ودقت عمل بیشتری بدهد وبا همین کفشهای جدید بود که تیم آلمان درجام جهانی 1954 به مقام قهرمانی رسید.
درست مثل میخهای ته کفشهای فوتبال این داسلر بود که برای اولین بار آج ویژهای برای کفشهای مخصوص ورزش دو طراحی کرد که به واسطه آن دوندگان میتوانستند برای دویدن به دور محوطه کنترل بیشتری داشته باشند.
هدف دیگراواین بود که کفشهایش ازبهترین مواد اولیه، متناسب با نوع حرکت ساخته شوند وبه همین دلیل روی انواع مواد اولیهای که ممکن بود برتری یا ویژگی خاصی داشته باشند، ازجمله پوست کوسه ماهی وحتی چرم کانگورو، هزاران آزمایش انجام داد و نتیجه مهمترین اختراع او کفشهای ورزشی نایلونی بود.
لگوی آدیداس
داسلر تنها یک مخترع موفق نبود، بلکه از شم اقتصادی قوی هم برخوردار بود. اومیدانست که اگر قرارباشد آدیداس کفشهای کاملا متفاوت برای ورزشهای مختلف ارائه دهد، میباید در تمامی آنها یک عنصرمشترک وجود داشته باشد. بنابراین به فکر ساختن سه نواردر کناره کفشها افتاد؛ به طوری که هر کسی تنها با نگاه کردن به کفش بتواند تشخیص دهد که آنها آدیداس هستند . امروزه این سه نوار به عنوان لگوي شرکت آدیداس شناخته میشوند و دیگرکسی نیاز ندارد نام آدیداس را روی محصولات آن ببیند تا متوجه شود که این محصول را آدیداس تولید کرده است.
بعد از مرگ داسلر
پس از اینکه در دهه 80 داسلر پایهگذار آدیداس از دنیا رفت، کتی همسر او و فرزندانش اداره امور را بر عهده گرفتند. پس از آن در دهه 90، آدیداس تحت مدیریت اجرایی جدید خود یعنی لویس دریفوس دچارتحول شد وازتمرکز برتولید وفروش به بازاریابی روی آورد. در زمینه بازاریابی آدیداس بر رخدادهای ورزشی تمرکز دارد. آدیداس اسپانسر رسمی جام جهانی فوتبال است و به طور انفرادی هم پشتیبان ستارگان ورزشی دنیا مثل دیوید بکهام (که به عنوان سخن گوی آدیداس با آنها یک قرارداد دائمی به مبلغ 161 میلیون دلار امضا کرده است) و ستاره بسکتبال آمریکا، تیم دانکن است. آدیداس در سال 1995 مانند بسیاری دیگر از برندهای موفق که ورود به دوران مدرن را با ارائه سهام در بازار بورس تجربه کردند، سهام خود را در بازار بورس فرانکفورت و پاریس عرضه کرد. در ادامه این روند مدرنسازی آدیداس به تعدادی ادغام و تصاحب دست زد که از آن جمله میتوان به خرید سالومون گروپ و سپس فروش آن و همچنین خرید تیلر مید و ریبوک اشاره کرد.
ادغام آدیداس با ریبوک در سال 2006 را میتوان فصل جدیدی در تاریخ آدیداس دانست. ادغام این دو برند مطرح با یکدیگر به شرکت این فرصت را میدهد که با ایجاد ویژگیهای مکمل دراین دو برند به بازار گستردهتری دست یابد و توانایی ارائه محصولات متنوع تری را به بازار داشته باشد.
میراث داسلر
امروز میراث داسلر هنوز به قوت خود باقی است و هنوز آدیداس تاکید زیادی روی جنبه کارآیی هر کدام از محصولاتش دارد (که در حال حاضر تمامی انواع پوشاک و کفشهای ورزشی را شامل میشود) و در عین حال بازار آدیداس دیگر محدود به ورزشکاران نیست. در واقع امروز آدیداس به همان اندازه که یک نام ورزشی است، درزمینه مد هم نام معتبری محسوب میشود. در حال حاضر آدیداس تلاش میکند که بین مد بودن کفشها و لباسهایش وکارآیی عملی وورزشی آنها، تعادل برقرا کند و به جای اینکه سعی کند این موارد را درهم ادغام کند، برای تولیدات خود سه شاخه کارآیی ورزشی، میراث ورزشی ومد ورزشی رادر نظر گرفته است. بخش کارآیی ورزشی، برکارآیی و نوآوری متمرکز است، همان چیزی که آدیداس به واسطه آن معروف شده است. در بخش میراث ورزشی، آدیداس مدهای قدیمی تر را که حس و حال دوران مدرسه را القا میکند را به بازار میدهد و در بخش مد ورزشی، تولیدات آدیداس به طور مستقیم برای خریداران پیرو مد روز و با طراحی یوهیجی یاماموتو طراح معروف مد تهیه میشود. عمدهترین بخش آدیداس به بخش کارآیی ورزشی اختصاص دارد که 70 درصد کل فروش را شامل میشود. میراث ورزشی 25 درصد و مد ورزشی 5 درصد از بازار فروش آدیداس را تشکیل میدهند.
Adidas-Solomon
در سال 1997 آدیداس شرکت Solomon Group را خرید و با آن شرکت یکی شد. این شرکت وسایل و تجهیزات اسکی وکوهنوردی تولید می کرد. با خرید این شرکت نام Adidas به Adidas-Solomon تغییر پیدا کرد.
امروزه آدیداس در اکثر کشورهای دنیا دارای شعبه و نمایندگی است. کارمندان این شرکت بیش از 13هزار نفرهستند.آدیداس دراکثر رقباتها و تورنومنتهای معتبر جهانی مانند المپیک به عنوان یکی از حامیان اصلی حضور دارد.
آرم کنونی این شرکت، دومین آرمی است که آدولف طراحی کرده بود، با این تفاوت که زیر آن نوشته adidas نیز وجود دارد یکی ازبزرگ ترین شرکت های تولید کننده وسائل ورزشی در دنیا میباشد. این شرکت شامل چند شرکت کوچکتر است که عبارتاند از : شرکت «ری باک» که لباس ورزشی تولید میکند، شرکت «تیلور مید» و «مکس فلی» که توپ و وسائل گلف تولید میکنند.
آدیداس در فکر فتح المپیک
کمپانی آدیداس بزرگ ترین مغازه ورزشی خود در جهان را در شهر پکن چین افتتاح کرد. این ساختمان مرتفع تمام شیشه ای بیانگرتلاش چین برای بردن رقابت جهانی از رقیب همیشگی اش نایک است. مساحت کلی این ورزشگاه حدود ۱۲ هزار مترمربع است که این میزان حدود ۵۰ درصد بزرگ ترازفروشگاه آدیداس درپاریس است که تا پیش ازاین بزرگ ترین فروشگاه آدیداس درجهان بود. این مغازه جدید در منطقه سانلی تاون مرکز صنعت سرگرم سازی و تفریحات پکن واقع است وقراراست مرکز فرماندهی آدیداس برای مسابقات المپیک پکن باشد. آدیداس یکی از اسپانسرهای اصلی مسابقات المپیک پکن است و براساس اخبار غیررسمی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاربرای این اسپانسری هزینه کرده است.کریستف بژو مدیر کل «آدیداس آسیا» که مسوول گسترش پروژه های آدیداس در آسیاست، می گوید: (چین یکی از بهترین بازارهای ما است. تا آخر سال این کشور دومین بازار بزرگ ما در جهان خواهد شد).
در پایان امسال این بازار در چین از بازار ما در ژاپن عبور خواهد کرد و پس از ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین بازارشرکت ما خواهد شداگرچه شرکت آدیداس آمارفروش سالانه خود در کشورهای مختلف را اعلام نمی کند اما هربرت هاینه مدیر عامل این شرکت اخیراً گفته فروش این شرکت در چین در سال ۲۰۱۰ از مرز ۵/۱ میلیارد دلار خواهد گذشت. وی اعلام کرده امیدوار است بتواند خبرهایی مشابه را در زمان برگزاری المپیک اعلام کند.دقیقاً مثل آدیداس شرکت نایک هم اعلام کرده چین دومین بازاربزرگ جهانی این کشور بوده است.
این شرکت اعلام کرد ه فروش کلی اش در چین در سال ۲۰۰۸ از مرز کلی یک میلیارد دلار خواهد گذشت. این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ این شرکت اعلام کرده بود در سال ۲۰۰۹ از این مرز خواهد گذشت. با توجه به کاهش درآمدهای دو شرکت اصلی تولید البسه ورزشی در بازارهایی مثل آمریکا، توجه به بازارهای فوق العاده مستعدی مثل چین کاملاً عاقلانه است . اخیراً سهام شرکت نایک در بورس آمریکا با ۱۰ درصد کاهش به ۵۹ دلار رسیده و سهام شرکت آدیداس هم سه درصد کاهش یافته است. جدا از آدیداس و نایک سایر شرکت های ورزشی هم به بازار چین توجه کرده اند. در سال ۲۰۰۶ کمپانی سوئدی ایکلروامسال شرکت ایتالیایی دیادورا فروشگاه هایی درپکن افتتاح کرده اند. در مغازه جدید آدیداس تلاش شده خریداران احتمالی ازهر لحاظ برای خرید کردن ترغیب شوند مثلاً منطقه ای برای سنجش آمادگی بدنی بازدیدکننده ها و سنجش میزان پرش عمودی واقعی آنها، دوی سرعت و حفظ تعادل توسط ماشین های مختلف اندیشیده شده که در آن افراد پس از پوشیدن لباس های آدیداس، تست سنجش آمادگی می دهند.
مزیتهای فروشگاه
در بخش دیگری ازاین فروشگاه هم متخصصان به افراد مختلف مشاوره ورزشی می دهند و برای آنها با توجه به سن، قد، وزن ومیزان آمادگی بدنی شکل های مختلف تمرینی را ارائه ودربخش دیگرهم متخصصان تغذیه بهترین رژیم های غذایی ممکن را به افراد می دهند و برای بهبود وضعیت آمادگی بدنی آنها توصیه های غذایی می کنند. یکی از جالب ترین بخش های این فروشگاه بخش البسه ورزشی مرتبط با فوتبال است. در این بخش پیراهن های تیم های مختلف در هر دو رنگ (میهمان و میزبان) در سایزها و اندازه های مختلف و با شماره پیراهن های گوناگون در دسترس است. درمورد کفش های فوتبال حتی یک خریدار می تواند کفش هایی با شماره های گوناگون برای پاهای چپ و راست خود خریداری کند.